Erasmus+ Ateena 2022

 

Special needs and learning disabilities

Ateenassa 28.2.-4.3.2022

Matka

Lähdimme matkaan perjantaina 25.2. koulupäivän jälkeen. Junassa valmistautuminen kurssiin sujui näppärästi (vierekkäiset paikat, viisi tuntia aikaa) ja ehdimmekin juurta jaksaen keskustella siitä mitä odotuksemme kurssilta olivat, mitä halusimme saada selville Kreikan ja Unkarin koulujärjestelmästä, miten itse esittelisimme Ylivieskan koulut kurssin aihepiiriä silmälläpitäen. Helillä oli valmis diaesitys aiheesta, joten homma oli hyvällä pohjalla.

Lauantaina lensimme Ateenaan Istanbulin kautta. Päivästä tuli pitkä, koska odotus Istanbulin kentällä oli kolmisen tuntia, mutta tähän olimme valmistautuneet. Lisäjännitystä matkustamiseen toivat Covid -järjestelyt. Helsingin kentällä lähtöselvitys sujui ongelmitta, mutta Istanbulissa lentovirkailijat eivät ymmärtäneet Aulikin rokotustodistusta. Todistuksessa lukee 3/1, mikä tarkoittaa kolmea rokotusta ja yhtä sairastettua tautia. Virkailijat luulivat, että Aulikilla on vain yksi rokotus. Onneksi asia saatiin kuitenkin selvitettyä ajoissa ja pääsimme jatkamaan matkaa suunnitelman mukaan. Olimme perillä hotellissa iltapimeällä. Tuntui mukavalta ajatella, että seuraava päivä olisi vielä vapaata.

Sunnuntai 27.2.

Ensimmäisen päivän Ateenassa vietimme tutustumalla kaupunkiin jalan. Suuntasimme aluksi kohti Monastirákin kirpputoria, minne löysimme yllättävän näppärästi, vaikka me molemmat tunnustauduimme taitaviksi eksyjiksi. Olipa eksoottinen ja mielenkiintoinen paikka! Kiersimme Plákan kujia ja hankimme jo ensimmäisenä päivänä tuomisia opettajainhuoneeseen ja oppilaille. Akropoliksen lipunmyynnistä ostimme sarjalipun, joka takasi sisäänpääsyn seitsemään antiikin kohteiseen viiden päivän aikana. Meille sattui kohtalaisen hyvä tuuri sään suhteen. Tuuli oli kova, mutta ei sentään satanut. Akropoliilla kului aikaa opasteksteihin tutustuessa.

Seuraavassa kuvassa energinen turisti, joka kuuliaisesti on laittanut kasvoilleen FFP2 -maskin, koska lipunmyynnissä niin ohjattiin.

Kurssipäivät 28.2.-4.3.

Alla kurssin järjestäjän (Infol- Innovazione Formazione Orientamento e Lavoro) meille antama kurssiohjelma.

Special needs and learning disabilities

DAYCOUNTRYOBJECTIVES
28/02/2022Finland, Hungary-Welcome meeting- introduction of the programme-Needs analysis and goal setting
1/03/2022Finland, Hungary-Raise teachers’ awareness of attitudes towards teaching learners with special educational needs-Help teachers identify and overcome their own biases and prejudices
2/03/2022Finland, Hungary-Inform teachers about a range of special educational needs and how they affect teaching and learning-Give teachers a set of teaching strategies which promote inclusive learning and benefit all pupils
3/03/2022Finland, Hungary-Guide teachers in developing an inclusive approach in their classroom or school-Support teachers in becoming a more confident teacher when dealing with learners with special educational needs.
4/03/2022Finland, Hungary-Discussion – Evaluation of the training program-Certificates 

Maanantai

Päivän ohjelmasta vastasi kreikkalainen erityisopettaja, joka esitteli meille kreikkalaista koulutusjärjestelmää. Saimme myös luettavaksi monistenipun, jonka avulla on helppo kertoa opitusta kollegoille. Päivän paras anti oli keskustelu erityisopetuksen tarpeista ja toimivuudesta kouluissamme. Yhtäläisyyksiä opettajien kokemuksissa kolmessa eri maassa löytyi yllättävän paljon. Heli kertoi diaesityksen kera Suomen koulujärjestelmästä, kolmiportaisesta tuesta sekä esitteli Ylivieskan koulut. Aulikki tuki esitystä lisäkommentein.

Tiistai ja keskiviikko

Kurssipäivät aloitettiin juomalla kreikkalaista pensasteetä sekä juttelemalla tapahtumista Kreikassa ja muualla Euroopassa. Ukrainan sota oli tietenkin kaikilla mielen päällä.

Molempien päivien kurssiohjelma koostui luentotyyppisistä tunneista, joissa keskityttiin esittelemään inkluusion toimintaperiaatteita, syitä miksi inkluusioon tulisi pyrkiä ja erinäisiä strategioita, joissa erilaisia oppimisvaikeuksia voidaan helpottaa luokassa. Luennoilla kehittyi mielenkiintoista keskustelua, mutta uutta tietoa saimme valitettavan vähän.

Ateenan nähtävyyksiä ja Kreikan kulttuuria meille esiteltiin sekä oppitunnilla että tutustumisretkellä Kansalliseen arkeologiseen museoon.

Torstai

Torstaina inkluusioon ja erityistarpeisiin syvennyttiin vierailemalla erityiskoulussa Ateenan lähiössä. Samalla opimme käyttämään Ateenan metroa! Ajoimme Infolin edustajan kanssa metrolla asemalle, josta meidät vietiin henkilöautolla kouluvierailulle. Tämä oli mielenkiintoinen päivä. Koululla meille tarjoiltiin paikallisia leivonnaisia, juusto- sekä omenapaistosta. Meille esiteltiin koulurakennus, oppilaiden päiväohjelma sekä oppilaiden töitä. Opettajat kertoivat meille oppituntien kulusta ja keinoista, joilla he edistävät erityisoppilaiden oppimista sekä kuntoutumista. Saimme tervehdykset oppilailta ja ranteisiin Martaki-rannekkeet. Ranneketta pitämällä juhlistetaan kevättä ja sen ajatellaan suojaavan palamiselta kevätauringossa.

Perjantai

Perjantaina kokoonnuimme Infolin tiloihin loppukeskusteluun ja todistusten jakoon. Olimme videoyhteydessä myös Roomaan, missä sijaitsee Infolin päätoimipiste.

Vapaa-aika 28.2.-4.3.

Kurssipäivien illat käytimme tutustumalla uutterasti Ateenan nähtävyyksiin. Kiersimme antiikin ulkokohteet, tutustuimme eri kaupunginosiin, shoppailimme. Söimme oliiviöljyssä kelluvaa kreikkalaista salaattia, hunajalla ja fetajuustolla maustettuja pullasiivuja (kuin köyhiä ritareita), (raakaa) meribassia tapas -tyyliin, musakaa. Kauppaan tai ravintolaan mennessä pidimme tietenkin maskeja ja meiltä tarkistettiin sekä rokotustodistus että passi. Yksi hienoimmista kohteista Ateenassa on meidän mielestämme Lykavittós -kukkula. Kukkulan huipulla on pieni kirkko sekä ravintola. Maisemat ovat upeat.

Perjantaina iltapäivällä lähdimme bussiretkelle Soúnion niemelle ihailemaan auringonlaskua Aigeianmereen Poseidonin temppelillä.

Alla iltamaisemaa bussin ikkunasta paluumatkalla.

Lauantai 5.3.

Lauantaiaamuna ajoimme metrolla Halandrin asemalle, mistä meidät noudettiin retkelle Náfplioon. Tälläkin retkellä, kuten perjantaina, opas kertoi meille kreikkalaisesta kulttuurista, historiasta ja nykypäivästä. Náfpliossa tutustuimme Palamídin linnakkeeseen (maisemakuva alla), perehdyimme kreikkalaiseen viinintuotantoon viininmaistelutilaisuudessa, kiertelimme kaupunkia, söimme oppaan opastamana paastoajalle tyypillisiä ruokia. Kuten odottaa sopii, keskustelun aiheena Kreikan lisäksi oli sota Ukrainassa. Paluumatkalla pysähdyimme Epidauruksen teatterilla, missä kaikupiste näyttämöllä todella toimi!

Kotimatka 6.-7.3.

Sunnuntaiaamuna heräsimme aikaisin ja ajoimme taksilla lentokentälle. Taksikuski herätteli keskustelua Putinin toimista Euroopassa. Olimme kyllä seuranneet Ukrainan tapahtumia BBC News -kanavalta joka ilta, vaan eipä tilanteesta paljon sanottavaa ollut. Matkapäivä oli pitkä, mutta rokotustodistusten kanssa ei tällä kertaa onneksi ollut ongelmia. Lähdimme matkaan aamulla puoli seitsemältä, Helsingissä olimme illalla kuudelta. Heli jäi vielä Helsinkiin hiihtolomaa viettämään, Aulikki hyppäsi yöjunaan ja saapui Ylivieskan rautatieasemalle maanantaiaamuna puoli neljältä. Onneksi taksiasemalta löytyi heti auto, joka vei kotiin.

Loppuarvio

Opettajina etsimme jatkuvasti uusia menetelmiä, uutta tietoa, jolla auttaa oppilaita oppimaan. Mitä paremmin erilaiset oppijat kokevat onnistumista ryhmässä, sitä paremmin kukin oppilas viihtyy. Tavoitteena on, että jokainen oppilas tuntee olevansa tärkeä osa ryhmää. Kaikki mukaan!

Odotimme kurssilta paljon, mutta valitettavasti suurin osa kurssin annista oli meille entuudestaan tuttua. Keskusteleminen muiden opettajien kanssa oli hyvin innostavaa, vaikkakin osallistujia meidän lisäksemme oli vain Unkarista kreikkalaisten järjestäjien ja opettajien lisäksi. Koronatilanteesta johtuen osa kurssille ilmoittautuneista opettajista oli joutunut peruuttamaan osallistumisensa.

Opimme valtavasti Kreikan historiasta sekä kreikkalaisesta elämäntavasta ja kulttuurista. Heli sai materiaalia historian oppitunneille ja Aulikki tietoa ja vinkkejä seuraavan lukuvuoden kansainvälisyysprojektia varten. Matka oli raskas mutta antoisa. Kaksi ylimääräistä omakustanteista päivää täydensivät kokemusta kiitettävästi.

Heli ja Aulikki